Tervetuloa! Kirjaudu Luo uusi käyttäjätili

Lisäasetukset

No>

Sinjemaarit
January 28, 2011 17:32
voisit vaikka ihan guuglettaa.

Sanotaan, että riskit alkaa, kun täyttää 35-vuotta. Riskeistä varmaan lähinnä suuremat on keskenmenot. Luin joskus jostain, että 40-vuotiaalla munasolut alkaa olla aika ruppanoita( viallisia) ja siksi kekenmeno yleensä tapahtuu sen 12 viikon aikana.

Ja jos vaikka munasolut oliskin hyvin, niin....

" Verisuonivaurioiden todennäköisyys kasvaa ja suonten seinämien joustavuus vähenee. Verisuonet eivät pysty enää yhtä hyvin mukautumaan raskauden tarpeisin. Istukan toimintavajauksen vaara lisääntyy, mikä johtaa vauvan hapenpuutteeseen, pienipainoisuuteen (tai jopa kohtukuolemaan)" ( Tervesuomi.fi)

Raskaudessa myös lapsen kehityksessä voi tapahtua enemmän häiriöitä, johtuen juuri niistä ruppanoista munasoluista, että esim: maksa, haima, näkö yms yms yms voi kehittyä huonommin . Down-riski kasvaa+ muut kromosomihäiriöt. Ja jos äidillä on verenpainetautia, diabetestä, ylipainoa yms, niin toki riskit tuplaantuu vielä iän myötä ja on suurempi todennäkösyys saada raskausmyrkytys yms tai tulee komplikaatioita synnytyksessä. Sektiot ovat aina isoja leikkauksia, iän mukaan riskit niissäkin kasvaa. Onhan selvää, että mitä vanhempi, sitä enemmän riskejä tulee leikkaukseenkin.

Ja sanotaanpa jossain, että 40-vuotiaan raskautta voidaan verrata alle 18-vuotiaan raskauteen, riskien suhteen.

Kyllähän jokainen tietää nämä riksit ja pystyy näistä lukemaan, että en ala enempää luettelemaan...kieltämättä tulee sellainen olo, että en halua enää raskautua, kun näitä alkaa lukea!smiling smiley

Itse olen 40-vuotias ja todennäkösesti viimenen keskenmeno saattoi johtua juuri ruppanasta munasolustasad smiley
Mutta jos nyt raskaudun ja se kestää sen 12 viikkoa, niin uskon, että vauvalla on ihan hyvät mahdollisuudet kehittyä terveenä. Ainahan on olemassa riskejä ja en koe vielä 40-vuotiaana olevani liian vanha raskautumaan, se on sanotaanko hiinä ja hiinäsmiling smiley Olen kuitenkin perusterve, ei sairauksia, ei ylipainoa, kaikki raskaudet sujuneet ihan ok siten, että en ole niiden aikana jäänyt mistään arvosta "kiinni", vaan kaikki on sujunut aivan normaalisti. Toki viimeisessä raskaudessa huoletti vauvan pienipainoisuus ja se jäi mietityttää, että alkaako sittenkin nyt kroppa nyt kertoa, että elimistöni on tuossa tilassa, mistä kerroin ihan alussa( tervesuomi.fi jutussa). Vai oliko se vain omanlainen raskaus, joka olisi sujunut AIVAN hyvin, jos sitä laskettuaikaa ei oltaisi siiretty!!!! Silloin vauvani olisi täysaikasena painanut kuitenkin lähes 3 kg, mikä on ihan hyvin!!!! Joten, en jää nyt tuota asiaa miettimään sen enempää, vaan itse ainakin koen, että en ole vielä 40-vuotiaan liian vanha olemaan raskaana, mutta tosiasiat on tosiasioita ja ne on hyvä tietää. Turha ajatella oikeesti, että ikä on vain numeroita, mutta sanoisin kuitenkin, että jos sinä olet 36-vuotias, niin et ole liian vanha yrittämään raskautta! Mun kohdalla se alkaa olla oikeesti hiinä hiinä, riskit on suuremmat ja täytyy alkaa ajatella, että enää ei voi ajatella mitä ITSE haluaa, vaan ajatella myös tulevaa vauvaakin, että hän SAISI syntyä terveenä maailmaan, eli senpä takia...tämän raskauden jälkeen olen todellakin valmis heittämään rukkaset naulaan tämän vauvakuumeilun osalta ja siirryn mummoilemaangrinning smiley
Otsikko Kirjoittaja Lähetetty

Ihan uutta ja kummallista

Ihan uus January 28, 2011 07:47

Mä olen jotenkin tuudittautunut

Tuhkimo January 28, 2011 21:59

No mitä minä täällä teen? grinning smiley

Ville Vallaton January 30, 2011 15:12

Voi meitä! =D (ev)

Tuhkimo January 31, 2011 10:47

smiling smiley Kuumeilet, sitä sä täällä teetsmiling smiley>

Sinjemaarit January 29, 2011 13:02

Juu näin kai. En vain usko että

Tuhkimo January 31, 2011 10:48

* ottaa pois ekasta lauseesta tuon " vielä" sanan ja muutenkin korjailee tektiägrinning smiley* (ev)

Sinjemaarit January 29, 2011 13:09

Ihan samoilla sanoilla voisin sanoa.

Salassa vielä January 28, 2011 09:11

Kiva kuulla muiltakin samanlaisia ajatuksia smiling smiley

Ihan uus January 28, 2011 10:08

Tervetuloa rohkeasti tänne>

Sinjemaarit January 28, 2011 08:14

smiling smiley

Ihan uus January 28, 2011 08:29

No>

Sinjemaarit January 28, 2011 17:32

Ja kyl mä sen sanoisin>

Sinjemaarit January 28, 2011 18:12

Kiitos Sinjemaarit

Ihan uus January 28, 2011 19:02

smiling smiley>

Sinjemaarit January 29, 2011 12:52



Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tälle foorumille.

Kirjaudu