Tervetuloa! Kirjaudu Luo uusi käyttäjätili

Lisäasetukset

Itsetehdyt vauvaruoat

January 13, 2012 18:37
Oon tehnyt itse lähinnä semmosia yhden-kahden lajin soseita, eli porkkana-perunaa, bataattia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, porkkana-peruna-palsternakkaa, broileria ja possua. Niistä sitten koostanut lautasmallin mukaisia annoksia. Nyt lainasin kirjastosta semmosen kirjan kun Maukasta kotiruokaa lapsille tjsp. ja tein sen ohjeen mukaan lohirisottoa. Sitä tuli ensinnäkin aivan järkyttävä määrä ja toisekseen se on aika kauheeta. Mietin tossa kun Iikulle sitä syöttelin, että kai olis selkeämpää kun jatkossakin tekis vaan niitä noppia eikä mitään valmiita miksauksia. Siinä kirjassa oli kaikissa ohjeissa käytetty jauhelihaa ja kasviksina melkein aina herne-maissi-paprika. Niin eikö nyt olisi ihan sama edelleenkin pakastaa jääpalamuoteissa lihaa, sitten porkkana-perunaa, porkkanaa, bataattia, maissia jne ja sitten jotain kasviksia, ja niistä koostaa annokset. Iikku syö aika karkeita ruokia jo, joten sille voi toki myös keittää riisiä tai makaronia samalla kun meillekin. Ja yhtä lailla sille voi meidän aikuisten syömiä kasviksia soseuttaa tuoreenaan, esim. sitä hemapaa tai porkkanaa keitettynä. Neuvolassa kyselin terkkarilta, että paljonko esim. lihaa pitäisi olla, niin se sanoi, että juuri se lautasmalli on hyvä.

Onkohan joku erityinen syy, miksi siinä kirjassa suosittiin jauhelihaa ja hemapaa? Jos en vaan ole tajunnut. Minusta sekä possu että broileri oli ihan helppo soseuttaa, kun laittaa sitä keitinlientä vaan sekaan sopivasti. Joskin tavan sauvasekoitin kyllä takeltelee, mutta mulla on sauvasekoittimeen se osa, missä ne terät pyörii kipossa, ja sillä kyllä saa tulosta aikaan.

Jos jollain on hyvin vinkkejä, reseptejä tai linkkejä aihetta koskien, niin otan ilolla vastaan!

Ja hei, erityisesti kaipaisin välipalavinkkejä 7 kk ikäiselle, joka ei vielä oikein sormiruoasta perusta ja ei viitsisi aina niitä kaupan hedelmä- ja marjasoseita tai jugurtti- ja rahkasekoituksia antaa. Koska saikaan alkaa antaa hapanmaitotuotteita?
Otsikko Kirjoittaja Lähetetty

Itsetehdyt vauvaruoat

Kassandra January 13, 2012 18:37

no en oo kans hemapaa käyttäny

vanuli January 14, 2012 08:08

Kuulostaa hirvityskirjalta. :/

Unita January 13, 2012 23:45

Annoin kirjalle vielä toisen mahdollisuuden ja tein tänään

Kassandra January 15, 2012 17:58

Mä en myöskään ehkä ole kaikkein paras antamaan ohjeita, kun

Aino January 13, 2012 20:50

eos, minä kun en yleensäkään kato kirjasta mitään ohjeita.

tiiti January 13, 2012 19:28



Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tälle foorumille.

Kirjaudu